KEBUDAYAAN
KAUM BABA DAN NYONYA
Pengenalan
-Baba dan Nyonya adalah segolongan keturunan
kaum Cina yang unik kedudukannya di kalangan kaum Cina yang terdapat
di Negeri-negeri Selat, Tanah Melayu, khususnya di
negeri Melaka.
-Sebahagian mereka enggan mengakui bahawa mereka adalah
orang Cina tetapi sebaliknya mendakwa bahawa mereka adalah
rakyat British dan amat berbangga dengan kedudukan ini.
-Mereka mengeji pendatang-pendatang Cina yang baru, dan
mempunyai kelab tersendiri yang tidak membenarkan pendatang-pendatang Cina
masuk.
-Memanggil diri mereka sebagai "Baba" atau
"Peranakan"Mereka kerana kebudayaan mereka, yang berasal
daripada warisan tradisi Cina, mempunyai unsur-unsur pengaruh
kebudayaan Melayu.
-Penyesuaian dan resapan budaya mereka terhadap suasana
sosio-budaya di persekitaran mereka di zaman silam, iaitu melalui perkahwinan
campur yang berlaku di antara kaum-kaum Cina dan Melayu, adalah punca utama
mengapa generasi-generasi seterusnya memanggil mereka sebagai "Baba".
-Kaum Baba yang wujud pada hari ini bertutur dalam bahasa
Baba iaitu sejenis dialek Melayu yang dapat difahami oleh kebanyakan orang
Melayu.
Bahasa
-Bahasa masyarakat Baba dan Nyonya adalah campuran antara
bahasa Melayu dan dialek Hokkien. Kebanyakan nahu bahasa Baba dan Nyonya ini
adalah berasal daripada bahasa melayu.
-Bahasa Baba ini adalah berbeza daripada bahasa Melayu dalam
pelbagai aspek, ia merupakan bahasa yang berasingan dengan bahasa Melayu.
-Bahasa Baba telah menyerap banyak perkataan cina, umpamanya
‘lai’ untuk ‘datang’ dan banyak lagi kecenderungan ke arah dialek Hokkien, yang
mana tidak dapat difahami oleh masyarakat melayu.
-Kebanyakan masyarakat Baba dan Nyonya tidak memahami
perkataan dan dialek bahasa Melayu.
-Antara perbendaharaaan kata yang digunakan oleh masyarakat
Baba dan Nyonya adalah:
~ Saya = goa
(bahasa Hokkien)
~Anda = lu (bahasa Hokkien)
~Dia = dia (bahasa
Melayu)
~Kita = kita (bahasa Melayu)
Pakaian
-Namun sejak kebelakangan ini, masyarakat Cina bukan Baba
mula berjinak – jinak dengan sarung
sehingga sebilangan kecil masyarakat Cina bukan Baba telah dapat menyesuaikan
diri dengan memakai sarung.
-Masih terdapat perbezaan di antara di dalam pemakaian
masyarakat Baba dengan masyarkat Cina di mana kebaya yang dipakai masyarakat
Baba memerlukan 3 pasang kerongsang untuk dijadikan butang yang mana budaya
yang diwarisi masyarakat Melayu tidak mempunyai butang.
-Hingga ke hari ini masih terdapat banyak kaum Nyonya yang
memakai kain sarung dan kebaya. Pakaian nyonya ini berlainan dan merupakan satu
simbol identiti bagi masyarakat Baba.
-Pakaian ini dapat membezakan kaum Baba dari Cina dan Baba
yang lumrahnya memang tidak memakai sarung dan kebaya.
Masakan
-Masakan Baba lebih mirip kepada masakan Melayu. Walau
bagaimanapun, masakan Baba adalah campuran masakan Cina dan melayu tetapi masih
beridentitikan masakan Baba.
-Masakan Nyonya lebih dirujuk dengan nama lauk Nyonya iaitu
daging dan sayuran. Masakan Nyonya biasanya pedas dan menggunakan banyak cili.
-Bagi masyarakat Baba, penggunaan cili yang banyak di dalam
masakan adalah satu identiti yang menbezakan di antara masyarakat Baba dan
Cina.
-Masyarakat Baba masih mengamalkan satu upacara tradisi yang
bersangkutan dengan penyembahan nenek moyang iaitu penggunaan meja panjang atau
lauk tok panjang.
-Upacara ini ialah memasak lauk sembahyang dengan masakan
yang istimewa pada hari – hari tertentu sahaja.
-“Tok” bermaksud
pelbagai lauk dan mempunyai isi tersirat sebagai meja upacara.
Perkahwinan(Pandangan Baba dan Nyonya)
-Perkahwinan tradisional baba nyonya merupakan satu majlis
yang memenatkan dan akan berlangsung selama 12 hari.
-Menurut mereka jika orang yang sama berkahwin sekali lagi
pun, dia tidak akan berpeluang untuk mempunyai upacara sebegini sekali lagi.
-Segala urusan mencari jodoh bagi anak perempuan akan
diuruskan oleh ibu bapa mereka, mereka tidak boleh membantah keputusan orang
tua.
-Jika seseorang perempuan itu belum berkahwin sebelum usia
20 tahun mereka akan dianggap sebagai anak dara tua, mereka juga akan mengalami
kesukaran dalam soal mencari jodoh.
-Bagi pihak lelaki pula, mereka selalunya akan berkahwin
dalam usia 20 tahun.
(a)Peringkat Awal
-Permulaan majlis perkahwinan baba nyonya bermula apabila
pihak pengantin perempuan menerima rombongan peminangan daripada pihak
pengantin lelaki.
-Orang tua pasangan pengantin akan menguruskan tarikh
melangsungkan perkahwinan, setelah mereka memilih satu hari yang baik (bertuah)
dengan menggunakan kalendar cina jemputan akan dikeluarkan.
-Jemputan akan dikeluarkan kepada mereka yang terlibat,
jemputan ini dipanggil “antah sireh”.
-Masyarakat baba nyonya tidak menggunakan kad jemputan
sebaliknya mereka menghantar wang yang mengandungi kacang , limau, dan daun
sirih (sekapur sirih) sebagai ganti.
-Seorang nyonya tua akan diberi tugas ini iaitu pergi ke
rumah-rumah tertentu untuk menghantar jemputan yang unik ini, walaupun setiap
keluarga menerima sehelai daun sirih tetapi ia bermaksud untuk menjemput
seluruh keluarga ke majlis perkahwinan itu.
(b) Persiapan
-Diletakkan langsir, cadar baru yang kaya dengan sulaman
berwarna-warni, bunga-bungaan dan bilik tersebut di harumkan dengan 'Stangee'
iaitu wangian daripada kulit pokok, gula tebu dan gula.
-Begitu juga dengan 'potpouri' yang dipenuhi dengan wangian
dari daun pandan, bunga dan ia lebih dikenali sebagai bunga rampai di kalangan
orang Melayu.
-Ketua upacara tersebut akan berpakaian gaun cina yang labuh
dan jaket pendek dan memulakannya dengan memberi 'kueh ih' yang terletak elok
di dalam bakul nyonya iaitu bakul Siah.
-Hari 'kueh ih' ia juga di panggil 'sang ih' yang bermaksud
untuk memperkenalkan.
-'Ih 'pula adalah symbol bagi benda yang baik untuk
perkahwinan. Selain dari 'sang ih', tanglung, kain merah atau 'chye kee' akan
diletakkan di pintu utama.
(c) Hari “Khuih Thiah”
-Hari 'KhuihThiah' iaitu hari pembukaan untuk perayaan. Ia
juga adalah hari kupas bawang.
-Hari tersebut juga adalah di buka kepada saudara mara dan
kawan-kawan untuk datang menyiapkan pelbagai persiapan. Ini disusuli oleh ‘Hari
Menyambal'.
-Kebiasaannya mereka membuat sambal sebanyak 20 jenis
antaranya ialah sambal serunding.
-Sambal ini akan dimakan bersama dengan 'nasi lemak' pada
hari kedua belas upacara perkahwinan.
(d) Dua Hari Sebelum
-Hari 'tumbuk tepung' dan 'Sang Jit' di uruskan dahulu.
Tepung ini akan di gunakan untuk membuat kuih tat, kuih genggang, pisang goreng
dari pisang raja, apam berkuah dan onde-onde.
-Makanan terakhir yang perlu di sediakan ialah putu tekan
yang berwarna biru dan putih dan ditekankan dalam bekas kayu.
-'Sang Jit' ialah hari bertukar hadiah di antara keluarga
pengantin lelaki dan wanita. Antara barangan yang sering di tukar ialah seperti
itik, khinzir, cincin berlian dan lain-lain.
(e) Chia Lang Khek
-Chia lang khek merupakan jamuan makan malam di rumah
pengantin perempuan.
-Sepanjang malam tersebut terdapat kumpulan 'serunee' atau
serunai akan menghiburkan hadirin yang hadir.
-Pengantin perempuan akan di hias dan di andam oleh 'Sang
Kheh Umm' atau mak andam.
-Peranan mak andam ini adalah mengajar pengantin perempuan
berjalan, berlutut dan sebagainya.
-Manakala pengantin lelaki pula akan di bantu oleh 'Pak
Chindek' iaitu orang yang terlibat di dalam penghantaran kad jemputan
perkahwinan.
(f) Chiu Thau
-Chiu Thau merupakan pemberian yang dianggap suci dan di
persembahkan di tempat pemujaan.
-Tempat pemujaan khasnya di panggil 'Sam Kai' atau 'Sang
kuan tai Tay' yang mewakili syurga, bumi dan manusia.
-Pada hari ini, pengantin lelaki yang akan memulakan adat
terlebih dahulu.
-Walau bagaimanapun kedua-dua pengantin tidak boleh bertemu
selagi tidak menjalani adat atau upacara 'Chim Pang'.
(g) Chim Pang
-Chim Pang merupakan pertemuan pertama diantara pengantin
lelaki dan pengantin perempuan di dalam hidup mereka.
-Ia bermula dengan upacara memasang lilin oleh kedua-dua ibu
bapa pengantin lelaki dan perempuan.
-Selepas kedua-dua pengantin di ketemukan, mereka akan duduk
di kerusi yang di sediakan yang berhadapan di antara satu sama lain.
(h) Chia N Sia
-Upacara ini ialah acara jemputan untuk adat resam dan ia
lebih kepada pihak pengantin lelaki.
-Pada hari ini pengantin perempuan akan memakai baju kurung
dan kain sarung yang diperbuat daripada kain broked dan di tenun dengan benang
perak dan emas.
-Pada hari ini lah juga nyanyian 'Dondang Sayang' akan
dinyanyikan dan diselang-selikan dengan lawak jenaka, pujian dan ransangan.
(i) Choon Tok
-Upacara 'Choon Tok' ialah upacara untuk pasangan pengantin
makan bersama sebagai suami isteri.
-Pada hari 'sah jit' (perayaan tiga hari) merupakan hari
pengantin memberi sembah hormat kepada ahli keluarga dan juga tuhan mereka.
(j) Dua Belas Hari
-Hari ini merupakan hari dimana tetamu akan di hidangkan
dengan nasi lemak yang diperbuat dengan begitu teliti supaya mengandungi banyak
lemak.
-Nasi ini di kukus dengan kukusan kayu ditutupi dengan daun
pisang. Orang yang pakar dalam memasak nasi lemak di panggil 'Bibi Nasi Lemak'.
-Pada hari ini juga rundingan dibuat sambil menikmati
hidangan tepak sirih atau tempah sirih.
(k) Chian N Ching Kay,Che Umm
-Ia merupakan jemputan makan malam untuk ahli keluarga si
mertua pengantin perempuan.
-Tujuannya ialah untuk mengeratkan hubungan persaudaraan di
antara kedua-dua belah pihak.
-Sesungguhnya di dalam upacara sebeginilah hubungan
kekeluargaan dapat dieratkan lagi.
-Setiap perkahwinan semestinya terdapat pantang larang
tertentu bagi mengelakkan sesuatu perkara terjadi.
-Dalam masyarakat baba nyonya, mereka percaya pemilihan
tarikh yang sesuai dapat mengelakkan dari terjadinya sesuatu yang tidak
baik.
Disediakan oleh: Seou Sin Ping
-Baba dan Nyonya adalah segolongan keturunan kaum Cina yang unik kedudukannya di kalangan kaum Cina yang terdapat di Negeri-negeri Selat, Tanah Melayu, khususnya di negeri Melaka.
-Masakan Baba lebih mirip kepada masakan Melayu. Walau bagaimanapun, masakan Baba adalah campuran masakan Cina dan melayu tetapi masih beridentitikan masakan Baba.
(a)Peringkat Awal
(b) Persiapan
(d) Dua Hari Sebelum
(f) Chiu Thau
(g) Chim Pang
(j) Dua Belas Hari
(k) Chian N Ching Kay,Che Umm
No comments:
Post a Comment